Już dziś zapisz się do ZDS! Dealerzy - Instytucje Finansowe Wybieram ASO- zapraszamy! <b>Wspólne </b> rozmowy dealerów
/
Już dziś zapisz się do ZDS!
Dealerzy - Instytucje Finansowe
Wybieram ASO- zapraszamy!
Wspólne rozmowy dealerów

Strefa członkowska

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymać najnowsze
informacje wpisz swój adres e-mail

Pobierz cały raport (PDF)
dealerski przegląd prasy

Aktualności

Tablice dealerskie przegłosowane w Senacie 23 listopada 2017
Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu, projekt tablic dealerskich w Senacie dopadły pewne perypetie. Według senatorów ustawa dopuszczała zbyt szeroki krąg podmiotów do profesjonalnej rejestracji oraz miałaby ułatwiać niepłacenie podatku akcyzowego. Istniało nawet pewne ryzyko, że z projektu zostanie wykreślona trzecia grupa podmiotów uprawnionych, czyli dystrybutorzy, a więc m.in. dealerzy.

Nic takiego na szczęście nie nastąpiło, ale Komisja Infrastruktury Senatu wprowadziła do ustawy dwie istotne poprawki.
Pierwsza to obowiązek przesyłania do organu właściwego w sprawie akcyzy do 10 dnia każdego miesiąca wykazu jazd testowych za poprzedni miesiąc wraz z numerami dokumentów potwierdzających zapłatę podatku akcyzowego lub brak takiego obowiązku.

Zmiana wynika z tego, że senatorzy zauważyli, że w ramach profesjonalnej rejestracji mogłyby przez długi czas jeździć auta bez zapłaconej akcyzy, ponieważ obecnie jak auto jest rejestrowane w urzędzie, to należy okazać tam dowód zapłaty akcyzy, natomiast przy tablicach dealerskich jest tylko jedna na jakiś czas „wizyta” w urzędzie i decyzja administracyjna przyznająca komplet tablic i blankiety dowodów które są wypełniane, a urząd tak naprawdę w ogóle nie wie jakie auta w ramach tej decyzji są dopuszczone do ruchu. Składanie takiego wykazu spowoduje, że już będzie wiedział i będzie przy tym kontrolowane opłacenie akcyzy.

Druga poprawka to wyłączenie możliwości stosowania tablic dealerskich do samochodów już zarejestrowanych - zarówno w Polsce jak i zagranicą. Ta zmiana wynika również z konieczności uszczelnienia systemu. Senatorzy wraz z Ministerstwem argumentowali, że gdyby zostawić możliwość stosowania profesjonalnej rejestracji do aut już zarejestrowanych, to powstawałyby sytuacje w których firmy które mają w działalności wpisane „handel pojazdami” (czyli około 150 tysięcy) przywoziliby auta używane z zagranicy, nie rejestrowały ich i nie płaciły od nich akcyzy i tak jeździłyby przez długi czas na zielonych tablicach w ramach „jazd testowych”. Wyłączenie aut już zarejestrowanych powoduje więc że profesjonalna rejestracja będzie tylko i wyłącznie narzędziem dla dealerów sprzedających auta nowe.

Z treścią poprawek Senatu można zapoznać się tutaj.

Teraz projekt wraca do Sejmu, który może odrzucić poprawki Senatu większością bezwzględną (bardzo małe szanse). Potem ustawa trafi do podpisu prezydenta i jeżeli ten ją podpisze, to wejdzie ona w życie po 18 miesiącach od opublikowania.
 

« powrót